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Viv(r)e la vie!

Viv(r)e la vie! constitue une série photographique "en cours", avec des photographies de couples de profil sur un fond de paysage en perspective, évoquant le Diptyque des Ducs d'Urbino de Piero Della Francesca.
Le concept qui sous-tend cette série est celui de deux principes contraires, le masculin et le féminin, unis dans une étreinte, symbole de conjonction, d'unit�© et d'appartenance, telle l'union de deux planétes situées sur une même ligne de gravité. Il y a, dans ce mouvement, toute la signification de la vie. � travers ses paysages de coniféres, cette série réinvente la représentation du pouvoir de la force vitale, de l'immortalité.
Viv(r)e la vie!, ce sont 15 photographies, celles de 15 couples qui, chaque dimanche, se réunissent dans un centre social pour danser. Cette série se veut un hommage à toutes les personnes qui vivent chaque instant pleinement.
J'ai commencé la série Viv(r)e la Vie! à Guadalajara, en Espagne, dans l'idée de réaliser de nouvelles séries de 15 couples dans différentes villes du monde. Ces couples d'un certain âge sont des gens peu visibles, qui n'ont pas renoncé pour autant à vivre pleinement. Leur relation étroite est dépeinte à travers les thés dansants organisés le dimanche dans les centres sociaux de leur commune.
L'objectif de ce projet est de réaliser un vaste inventaire visuel transculturel, tels de petits morceaux de vie anthropologique et sociale de personnes d'âge mûr, mais active.
Ces photographies rendent visibles des gens qui ne le sont plus depuis un certain temps. Cette série documente dans le même temps la diversité culturelle entre différentes villes et différents pays, tout cela étant observé à travers le comportement et les gestes de ces couples de danseurs.

Ana Galan was born in Madrid in 1969. After receiving her degree in Economics, she completed an International MBA, which entailed studying in three different cities: Oxford, Madrid and Paris. In the last two courses, she wrote a thesis addressing "Speculation in Plastic Art".

Since 1993 she has combined her passion for photography with her profession, attending various courses in Paris and Madrid. After doing an MFA in Photography in 2009/2010 at EFTI, and after attending workshops with Pierre Gonnord, Eduardo Momene, Peter Bialobrzeski, Lynne Cohen, Matt Siber, Jose Ramon Bas, Eugenio Ampudia, Alejandro Castellote, Chema Madoz... her photography becomes more personal.

Since then she has been finalist in various competitions such as Descubrimientos PHotoEspana in 2010 and also in 2011, in Madrid, Spain, in Emergentes Encontros da Imagem in 2010 and also in 2011, in Braga, Portugal, in the Bourse du Talent Portrait 2011, Paris, France, in the Px3 Prix de la Photographie Paris, France, in the Festival Emergent at Lleida 2010, Spain, in the Grunenthal Art Prize... she has received a Third Prize in the 2011 CENTER Dealer's Choice Award (selection by Dianne Vanderlip, Curator at Gagosian Gallery) and an Honorable Mention in the 2011 CENTER Editor's Choice Award (selection by Todd James, Senior Photo Editor at National Geographic).

She has participated in several collective exhibits in France (Paris Photo, Espace Dupon at Paris, Rencontres d'Arles...), Italy (Primo Piano LivinGallery), India (Delhi Photo Festival), Spain (GetxoPhoto, FotoNoviembre, Festival Pa-ta-ta...), Malaysia (China House), Japan (Japan Media Arts Festival) and USA (CENTER Santa Fe, The Center for Fine Art Photography, United Photo Industries, Grizzly Grizzly Gallery...).

She works as the marketing director for a magazine in Madrid, and lives between Madrid and Paris.

Artist Statement.

Ana Galan reviews the portrait formula that emerged in Italy towards the end of the 15th century, which associated, in painting, busts with landscapes.

Realistic portraits that do not aim to idealize the subjects' features; they are fragments of an essence. People are reduced to busts, substituting through synthesis, the whole for the part. Figures placed in a raised position before a wide and idealized landscape.

Windows, and at the same time, mirrors. Conflict between introspection and the projection of the subject inherent to strong portraiture. Transparency or reflection?


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