Daphné Anglès is a Franco-American, Paris-based picture editor for The New York Times and the former Jury Secretary of the World Press Photo’s annual award; she has taught photo-editing workshops, curated photo exhibitions, she takes part in documentary photography juries and generally has a passion for how photography can record our history, our lives and who we are..
Curator's Statement
WHO IS THIS?
Whose identity does a photograph reveal? The photographer’s – or that of the person photographed? Or it is determined by the eyes that see it, mine, yours, ours? More likely, every photograph carries within it a multiplicity of identities - the photographer’s intent, the force of the image and our emotional response to it. Yet, whether these images leave you disturbed, aroused, amused or indifferent, yours is the last word.
In some cases, the photographer chooses to present his idea of an iconic image – a “faceless” woman warrior toting a gun, the unreal form of a bejeweled fashion goddess, the ever-familiar third-world child collecting scrap in a garbage dump, a modern-day Ophelia washed-up on a rock.
In others, both the photographer and the subject toy with our preconceptions. One young woman mocks the conventional schoolgirl fantasies that some photographers entertain. Another holds onto her levitating Peter Pan, firmly preventing him from flying off again.
When light and colors are used with subtlety, our own perceptions and memories serve to explore and interpret the images. Don’t we recognize those teenage boys flaunting their budding manhood or recall the mischief of sitting half-naked at the wheel of the family car? Is that a He or a She gazing at us from the neon-lit darkness? And that taxi driver’s brooding look, could it be threatening - or is it just aloofness?
Again, when an old man finds solace in the trust of a bird, we can accept the image as a moment of pure – perhaps posed - poetry or wonder if it carries a darker suggestion of mental disease. And were you and I once that couple embraced on a hilltop or do we just wish we were? Nostalgia is an ever-powerful force. Whose memories of childhood does that solitary plane conjure up, yours or the photographer’s?
The portrait of a soldier seems to dissolve, slice after slice, into oblivion, forcing us to reconstruct his identity and his story. On the other hand, the fate of the young man about to be executed leaves no doubt. He stands terrified on the edge of darkness, while cameras record the noose being placed around his neck. All we can do is to look into his eyes and share his final moments.
QUI EST-CE?
Quelle identité une photographie révèle-t-elle: celle du photographe ou celle de la personne photographiée ? Ou bien est-elle déterminée par l’œil qui la voit, le mien, le vôtre, le nôtre? La vérité est que chaque image porte en elle une multiplicité d’identités : l’intention du photographe, la force de l’image et l’émotion qu’elle suscite en nous. Cependant, que ces images vous perturbent, vous laissent perplexes, émus, amusés ou indifférents, vous aurez le dernier mot.
Parfois c’est le photographe qui nous impose une icône – une guerrière voilée et armée pour le combat, une déesse de la mode parée de bijoux, l’eternel enfant du tiers-monde fouillant les détritus, une Ophélie moderne échouée sur un rocher.
Ailleurs, le photographe et sujet s’allient pour se jouer de nos idées préconçues. Une jeune femme tourne en dérision le fantasme de l’écolière qu’entretiennent certains photographes. En voici une autre qui tient fermement la main de son Peter Pan en lévitation, sans doute pour l’empêcher une fois pour toutes de repartir.
Lorsque lumière et couleurs sont maniées avec délicatesse, ce sont nos perceptions et notre mémoire qui servent de guides pour donner un sens aux images. Ne reconnaissons-nous pas ces adolescents qui exhibent leur masculinité en herbe, ou la sensation de toute puissance qu’ils ressentent à s’asseoir à moitié nu au volant de la voiture familiale? Est-ce un Lui ou une Elle qui nous observe d’un air amusé depuis la pénombre à peine éclairée par un néon ? Et ce regard que nous lance un chauffeur de taxi, est-il chargé de menace – ou tout simplement d’ennui ?
De même, lorsqu’un vieil homme cultive la compagnie d’un petit oiseau, nous pouvons être charmés par ce moment poétique – peut-être mis en scène – ou nous demander s’il ne suggère pas quelque premier signe de démence. La nostalgie est un puissant moteur de l’imaginaire. Etait-ce nous, ce couple qui un jour s’enlaçait au sommet d’une colline, ou avons-nous seulement désiré l’être? Quels souvenirs d’enfance ce petit avion peuple-t-il, les vôtres ou ceux du photographe ?
Le portrait d’un soldat se dissout par tranche, nous forçant à reconstruire pour nous-même son identité et son histoire. A l’opposé, le sort du jeune condamné à mort nous ne laisse aucun doute. Il titube, terrifié, au bord des ténèbres alors que le nœud coulant est ajusté à la hâte sous l’oeil des caméras. Tout ce que nous pouvons faire est de le regarder dans les yeux et, pétrifiés, partager ses derniers moments.
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